Blog 6

Watersysteem

  • Datum: 24 oktober 2020
  • Boot: Waterman Fusion 10
  • Status: Prototype, in aanbouw
  • Door: Niels Cup

Het watersysteem, een behoorlijke puzzel.

Requirements

  • Capaciteit: minimaal 400 liter.
  • Alles opvangen, er gaat niets overboord.
  • Twee volledig gescheiden systemen.

Uiteraard willen we op deze boot kunnen douchen, handen wassen, afwassen etc. Om dit een aantal dagen ongestoord te kunnen doen hebben we water nodig, 400 liter in totaal. Maar daar mee zijn we er nog niet. In tegenstelling tot de meeste andere boten wil ik in de Waterman Fusion al het afval water opvangen, dus ook het grijs water, zodat dit in de haven het riool in kan worden gepompt. Op deze manier komen er geen schadelijke stoffen in het milieu terecht. Zwart water (=toilet) mag tegenwoordig niet meer woden geloosd door de recreatieve vaart. Grijswater (=douche, wasbak, spoelbak, etc), daarentegen, mag nog steeds over boord. Persoonlijk vind ik dit een slecht plan aangezien er in grijswater allerlei chemicalien zitten, denk aan zeep producten, tandpasta, cosmetica, etc. Dit betekent dat we naast de 400 liter aan drinkwater capaciteit nog eens 400 liter aan afvalwater capaciteit nodig hebben. In totaal dus 800 liter aan opslag capacieit.

Aangezien we een catamaran bouwen moeten we deze 800 liter verdelen over de twee drijvers zodat de boot mooi in balans blijft. Dit betekent een 200 liter drinkwater tank en 200 liter afvalwater tank per drijver. Daarnaast moet het water dat uit de rechter tank komt ook eindigen in de rechter tank. Het mag dus niet in de linker afval water tank verdwijnen anders raakt de boot in onbalans. Tot zo ver nog niet zo moeilijk.

Het lastige is dat een 200 liter tank te groot is om door de dekluiken te passen. Een alternatief zou zijn om flexibele tanks te gebruiken. Flexibele drinkwater tanks zijn verkrijgbaar in 200 liter. De grootste flexibele afval water tank die ik heb kunnen vinden is slechts 160 liter. Dat is dus te klein.

We zouden een afval water tank op maat kunnen laten maken welke rechtop in het dekluik past. De tank kan dan niet naar achteren in de drijvers worden geschoven omdat de spanten in de weg zitten en de tank moet hierdoor redelijk voor in de boot worden geplaatst, wat de balans niet ten goede komt. Tevens wordt de tank hoog waardoor we pompen moeten plaatsen om het vuil water in de tanks te krijgen, het afschot is namelijk te gering. Nogal omslachtig allemaal.

In plaats van grote 200 liter tanks zouden we ook twee tanks van 100 liter kunnen koppelen. Een 100 liter tank past makkelijk door het dekluik. We kunnen de tanks dan in de buurt van de afvoerbuizen plaatsen waardoor er minder leiding werk nodig is. Nog een voordeel is dat de opstelling als volgt kan zijn: 100L drink - 100L afval - 100 L afval - 100L drink. Dus 2 gekoppelde afvalwater tanks achter elkaar met aan de voorkant en aan de achterkant een drinkwatertank. Als tijdens het gebruik de drinkwater tanks leger raken en de afvalwater tanks zich vullen veranderd de balans van de boot niet, in tegenstelling tot wanneer je twee 200 liter tanks zou gebruiken, waarbij de achterste tank zich vult en de voorste tank leeg raakt. Dit is een ideale situatie en door alle vier de tanks naar voren of naar achteren te verplaatsen kunnen we de boot in de lengte precies uitbalanceren. Nog een voordeel van het gebruik van 100 liter watertanks is dat het systeem eenvoudig is uit te breiden naar 600 liter capaciteit. De drijvers zijn immers lang genoeg om nog twee tanks te kunnen huisvesten.

De enige vraag die ik nog heb is of het mogelijk is om afvalwater tanks te koppelen. De buis die de tanks koppelt moet groot genoeg zijn zodat deze niet verstopt raakt door alle rommel in het water. Met drinkwater tanks heb je dit probleem niet en is een dunnen slang al voldoende.